Recension: Tårtgeneralen

Genre: Biografi, Komedi Skådespelare: Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Agnes Lindström Bolmgren, Tomas Von Brömssen Regissör: Filip Hammar, Fredrik Wikingsson Produktionsår: 2018

Handling: I mitten av 80-talet utser Jan Guillou Köping till Sveriges tråkigaste stad. Medan bygden lamslås och ett helt land skrattar bestämmer sig den något försupne mångsysslaren Hasse P för att motbevisa Stockholmsjävlarna. Hans idé är lika långsökt som den kanske är genial. Han tänker baka världens längsta smörgåstårta och därmed få in Köping (och sig själv) i Guinness Rekordbok. Men vägen till rekordet blir inte så spikrak som han tänkt sig. (text från sf.se)

Min åsikt: Jag har sett fram emot denna filmen väldigt mycket då jag uppskattar allt Filip och Fredrik gör. Och den gjorde mig inte besviken. Filip och Fredrik har i flera av sina program visat sin kärlek för de udda människorna och för landsorten, och denna filmen är en hyllning till det. Den har ett fint budskap. Jag är glad att Robert Gustafsson tackade nej till rollen som Hasse P för Mikael Persbrandt är verkligen helt klockren i den. Det finns ingen annan som hade kunnat göra den. Även Helena Bergström känns gjuten i hennes roll som den sjaskiga men också härliga av-och-på-flickvännen till Hasse P. Eftersom filmen utspelar sig i Köping där Filip är uppvuxen är det även hans historia. Sidohandlingen med han och hans pappa tyckte jag mycket om och vävdes ihop fint med huvudhandlingen. Filip har ju berättat mycket om sin pappa Lars Hammar och han har även medverkat endel i deras program. Han är en så skön karaktär och att se honom porträtteras på film var underbart att se. Jag tycker det här var en riktigt bra film. Man skrattar, man blir varm i hjärtat och man gråter en skvätt. Gå och se den om ni inte redan gjort det.