Recension: Jurassic World: Fallen Kingdom

Genre: Action Skådespelare: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Jeff Goldblum, James Cromwell, Toby Jones, BD Wong, Rafe Spall Regissör: J.A. Bayona Produktionsår: 2018

Handling: Det har gått tre år sedan den extravaganta nöjesparken Jurassic World förstördes av okontrollerade dinosaurier. Ön Nublar ligger nu övergiven av människor medan de överlevande dinosaurierna slåss för sin överlevnad i djungeln. När öns slumrande vulkan väcks till liv tar Owen och Claire på sig att rädda de dinosaurier som finns kvar från utrotning. Owen letar efter sin ledarraptor Blue som fortfartande saknas i djungeln och Claire tar uppdraget att hitta djuren efter att ha fyllts av respekt för dem. När de kommer till ön möts de av flödande lava och deras expedition avslöjar en konspiration som kan utsätta jorden för det mest riskfyllda människan skådat sedan urminnes tider.

Mitt omdöme: När jag såg trailern till denna filmen kan jag inte säga att jag blev sådär jätteexalterad. Det kändes som att man såg hela filmen och det var liksom bara för mycket. Men som tur var var filmen mycket bättre än vad trailern visade. Den har sina brister visst. Skurkarna är enormt platta och det tas endel dumma beslut hit och dit (inget nytt för dessa filmer dock). Tyckte första halvan var starkare än andra. Det här är ingen film man kan förvänta sig alltför mycket av. Det är vad det är liksom. Men jag tycker man har fått till en bra story som känns som något nytt. Det känns inte som en onödig uppföljare. Och den bygger upp bra för nästa film. Är faktiskt väldigt spänd på att se vad som kommer härnäst. Jag vet inte om det är planerat att de ska göra en film till eller tio. Men så länge filmerna är på den här nivån kommer jag fortsätta titta. Jag tycker filmen var grymt snyggt gjord. Den var fartfylld, nästan inte en lugn stund. Jag tycker den var riktigt spännande, alltså så spännande att hjärtat klappar. Jag tycker nästan filmen övergick mer i skräck i vissa stunder. Vilket jag inte klagar över då jag gillar det. Filmen ger en det man vill ha om man vill se en bra underhållningsfilm. Om man gillade föregångaren Jurassic World så tror jag ganska så säkert att man även kommer gilla denna.

Brukar alltid lägga in en trailer i mina recensioner men gör faktiskt inte det för den här filmen. Om man inte redan gjort det skulle jag avråda från att se trailern innan man sett filmen. Det blir bättre så.