Recension: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Genre: Drama, Komedi Skådespelare: Frances McDormand, Woody Harrelson,  Sam Rockwell, Peter Dinklage Regissör: Martin McDonagh Produktionsår: 2017

Handling: Frustrerad över den lokala polisens brist på framsteg i att hitta hennes dotters mördare, tar Mildred Hayes saken i egna händer för att hitta de ansvariga som utfört det brutala mordet några månader tidigare. Hon ställer stadens högt aktade polischef mot väggen på ett kontroversiellt sätt, genom att sätta upp stora reklamskyltar med ett budskap direkt riktat mot honom. När andreofficer Dixon blir involverad i utredningen förvärras situationen och det blir en kamp mellan Mildred och den lokala polisen i Ebbing. (text från sf.se)

Mitt omdöme: Visste inte vad jag skulle förvänta mig av den här filmen då jag hört väldigt olika åsikter om den. Men det här var en film helt i min smak. Den är engagerande från början till slut. När man tror man vet hur det ska gå tar filmen en annan väg. Den följer inga regler vilket är det som gör den så bra. Det är en tragisk och mörk historia om sorg och ilska och vad de här känslorna gör med en och påverkar de runt omkring en. Det är brutalt och hjärtskärande. Men filmen är också riktigt rolig. Det var flera gånger jag skrattade högt. Man har verkligen lyckats med balansgången mellan allvarligt drama och humor. Manuset är briljant. Karaktärerna är väldigt mänskliga och känns aldrig endimensionella. Ingenting är svart eller vitt. Skådespeleriet är i toppklass. Om jag ska klaga på någonting är det att filmtiteln är för lång. Förbannat svårt att komma ihåg. Och ja en sak till. Att Woody Harrelsons karaktärs fru är en attraktiv australienska? Tyckte det var märkligt bara att hon hittat till den byhålan där väl de flesta gifter sig med närmsta granne ungefär. Men men, en liten obetydlig detalj. Det här var verkligen en helt fantastisk film.