Recension: The Post

Genre: Drama Skådespelare: Meryl Streep, Tom Hanks, Alison Brie, Matthew Rhys, Bradley Whitford, Bruce Greenwood Regissör: Steven Spielberg Produktionsår: 2017

Handling: I juni 1971 tog New York Times, Washington Post och nationens stora tidningar modigt ställning för yttrandefrihet och rapporterade om The Pentagon Papers, den massiva mörkläggningen av regeringshemligheter som spände över fyra decennier och fyra amerikanska presidenter. Vid den tiden försökte Washington Post’s Katherine Graham fortfarande att hitta sin plats som landets första kvinnliga tidningsutgivare, och Ben Bradlee, tidningens labila men drivna redaktör, försökte förbättra den kämpande tidningens rykte. Tillsammans bildade de två ett osannolikt lag, då de var tvungna att samarbeta och fatta det djärva beslutet att stödja The New York Times i deras försök att bekämpa Nixonadministrationen i deras exempellösa försök att begränsa yttrandefriheten (The First Amendment).

Mitt omdöme: Det här är ju en film som ser perfekt ut på pappret. Regisserad av Steven Spielberg och med Meryl Streep och Tom Hanks i huvudrollerna. Men tyvärr lever inte filmen upp till det man förväntar sig av den. Jag känner att det är lite för mycket som pågår vilket gör att den blir en aning rörig. Manuset kunde också varit bättre då jag känner att filmen ibland blir lite för övertydlig med sitt budskap. Men det är en intressant historia som berättas. Den ligger ju också väldigt rätt i tiden. Den är välspelad, rapp och man blir underhållen. Så det är ändå en klart godkänd film.