Recension: IT

Genre: Skräck Skådespelare: Bill Skarsgård, Finn Wolfhard, Jaeden Lieberher, Sophia Lillis m.fl. Regissör: Andrés Muschietti Produktionsår: 2017

Handling: Plötsligt lamslås den lilla staden Derry i amerikanska delstaten Maine av skräck när flera barn mystiskt börjar försvinna. Några barn får möta sina största rädslor, när de hamnar i den onda clownen Pennywise sällskap, vars historia som mördare sträcker sig långt, långt bakåt i tiden. (text sf.se)

Mitt omdöme: Jag har inte läst boken av Stephen King. Men har sett miniserien från 1990. Tycker definitivt att den här filmen var starkare. Jag tycker det var ett smart drag av dom att fokusera bara på barnen i den första delen och att andra delen är när de är vuxna. Det gör att man får mer tid att lära känna karaktärerna. Vilket jag inte tycker man fick alls lika bra i den gamla versionen. Det är viktigt att man bryr sig om karaktärerna när det ska hända en massa hemska saker för dom. Jag älskar 80-tals känslan. Det är ju något som är väldigt inne nu speciellt med tv-serien Stranger Things populäritet. Jag får också en stark Stand by Me vibb, som ju är en annan Stephen King adaption. IT är typ Stand by Me bara att man lagt till en skrämmande clown. Jag tycker att Bill Skarsård gjorde ett riktigt bra jobb som clownen Pennywise. Tycker även att barnskådisarna var mycket bra. Vilket inte är något som hör till vanligheten. Jag kan dock inte säga att jag tycker att filmen var läskig. Men det är sällan jag blir skrämd av skräckfilmer längre. Är ganska härdad. Men det gjorde inget att filmen inte var läskig för den bjöd ändå på spänning och jag blev underhållen.