Recension: Beauty and the Beast

Genre: Romantik, Äventyr Skådespelare: Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans, Josh Gad m.fl. Regissör: Bill Condon Produktionsår: 2017

Handling: Belle är en intelligent, vacker och självständig ung kvinna som tas till fånga av Odjuret och fängslas i hans slott. Trots sin rädsla blir hon vän med slottets förtrollade invånare och lär sig se bortom Odjurets skräckinjagande yttre. Belle inser att det finns ett gott hjärta och en sann prins under odjurets yta. (text från sf.se)

Mitt omdöme: Jag har sett fram emot denna filmen länge men man var ju ändå lite tveksam till hur det skulle bli. Jag var inte jättemycket för Disneyfilmer när jag var liten, men denna var ändå en av favoriterna. Och det är just för att orginalet är så bra man kanske tänker att det inte är nödvändigt med en remake. Men jag måste säga att de lyckades göra ett bra jobb. Den får nytt liv. Emma Watson är verkligen som gjord för rollen som Belle. Även Dan Stevens tycker jag var en bra casting till Odjuret. Dock tycker jag de kunde gjort animeringen på Odjuret bättre. Men annars är det en väldigt snyggt gjord film. Den har den där magiska känslan. Det är mycket detaljer. Kanske lite för mycket. Det och att tempot var ganska högt gjorde att jag kände att det nästan blev för mycket att ta in ibland. Det är ganska många musikalnummer. Vilket såklart är att förvänta sig när det är en Disneyfilm. Jag själv är inget fan av musikaler. Tål liksom inte redigt när de ska brista ut i sång helt plötsligt. Men visst är numrena bra gjorda och de har ändå sin charm. Jag är också imponerad att skådespelarna faktiskt sjunger själva. Filmen följer orginalversionen nästan helt. De har adderat endel nya scener. Det gillade jag, så att det blir lite överraskning. Jag skulle inte säga att den är bättre än den tecknade versionen. Men gillar man den kommer man nog ganska så säkert gilla denna filmen ockå.