Recension: Me Before You

Genre: Drama Skådespelare: Emilia Clarke, Sam Claflin, Charles Dance, Janet McTeer m.fl. Regissör: Thea Sharrock Produktionsår: 2016

Handling: Louisa "Lou" Clark bor i en pittoresk stad på den engelska landsbygden. Utan att veta vad hon egentligen vill i livet hoppar hon mellan olika ströjobb och hjälper till att försörja sina föräldrar. Lous vanligtvis så positiva inställning ställs på prov när hon erbjuds ett arbete som personlig assistent åt Will Traynor, en framgångsrik ung aktiemäklare som blivit rullstolsburen i en olycka. Olyckan kom att förändra Wills liv på ett ögonblick. Han som en gång var en aktiv äventyrare har förvandlats till en cyniker som gett upp allt - ända till Luo bestämmer sig för att visa honom att livet är värt att leva. Tillsammans upplever de en omvälvande tid och upptäcker att deras liv - och hjärtan - förändras på ett sätt de aldrig kunnat föreställa sig. (text från sf.se)

Mitt omdöme: Jag var tveksam till hur jag skulle känna för den här filmen med tanke på hur mycket jag älskar boken. Och jag blev ganska besviken. Som så ofta är fallet med filmer som baseras på böcker så kändes det som att så mycket saknades. Och det är vad det är. Man kan inte gå in på djupet med karaktärerna och relationen mellan dom på samma sätt som man kan i en bok. Vill dock inte säga att filmen var dålig, absolut inte. Vissa saker tycker jag de fick till bra. Castingen har man lyckats med. Både Emilia Clarke och Sam Claflin passar riktigt bra i rollerna. Tycker även miljöerna var fantastiska. Det såg ut som jag hade föreställt det i mitt huvud. Det är en romantisk film som både är sorglig och upplyftande. Men har man inte läst boken kan jag definitivt rekommendera att man gör det först.

Karin

Jag tyckte om den! Har hört dåligt om den, men den gav mig ungefär det jag ville. Dock är ju boken mycket bättre. Men ändå helt okej småmysig film.

Svar: Hade förmodligen gillat den mer om jag inte läst boken innan. Är ju svårt att inte jämföra. Men ja, helt okej film ändå.