Recension: Room

Genre: Drama Skådespelare: Brie Larson, Jacob Tremblay, Sean Bridgers, Joan Allen, William H. Macy Regissör: Lenny Abrahamson Produktionsår: 2015

Handling: Jack, en livlig 5-åring, tas om hand av sin kärleksfulla mamma som gör allt för att hennes son ska vara lycklig, trygg och älskad. Tillsammans gör de vanliga saker som att leka lekar och berätta sagor, men deras liv är allt annat än vanligt. De är inlåsta i ett fönsterlöst utrymme på 10 kvadratmeter som Ma kallar för "Room". I Room har Ma skapat ett helt universum åt Jack och hon är fast besluten att han, trots situationen, ska få ett så bra liv som möjligt. Allt eftersom Jacks nyfikenhet växer och Mas tålamod börjar ta slut börjar de planera för en mycket riskfylld flykt som ska ta dem till det läskigaste av allt; världen utanför. (text från SF)

Min åsikt: Visste inte så mycket om den här filmen innan jag såg den så hade inga direka förväntningar. Men gud vad överraskad jag blev. Tycker den var helt fantastisk. Den var engagerande från början till slut. Kände så många känslor under filmens gång. Man blev både ledsen och glad. Det är ju ett mycket allvarligt ämne som tas upp men trots det tycker jag aldrig det blir för mörkt, även om det är fruktansvärt såklart. Mycket beror säkert på den kärleksfulla relationen man får se mellan Ma och Jack. Det är ju det som är filmens centrum. Skådespelarprestationerna är makalöst bra. Brie Larson gör ett jättebra jobb att visa de emotionella ärr som hennes karaktär bär på. Det känns så äkta. Och Jacob Tremblay imponerar verkligen. Inte ofta man ser så bra barnskådisar. Han är otroligt duktig. En mycket vacker och rörande film om kärlek och styrka. Det är en sån där film som stannar med en. Kan starkt rekommendera den.

Lena

Hade inte hört talas om denna innan men den låter sjukt intressant måste kolla upp den tack för tipset! :)

2016-06-28 @ 13:03:39