Recension: Southpaw

Genre: Drama Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Rachel McAdams, Oona Laurence, Forest Whitaker m.fl. Regissör: Antoine Fuqua Produktionsår: 2015

Handling: Billy “The Great” Hope är regerande mästare i lätt tungvikt, och har med sin oortodoxa boxningsstil, gjort sig känd som en brutal och offensiv fighter. Sporrad av sin egen känsla av otillräcklighet och starka behov av kärlek, pengar och berömmelse har han kämpat sig till allt han drömt om. Men en dag inträffar en tragisk händelse som får Billys liv att rasa samman. Från att ha varit på topp, både i och utanför ringen, förlorar han allt och hans dagar blir en tjock dimma fylld av sorg, alkohol och droger. Billys nedåtspiral blir allt värre, tills den före detta boxaren Tick tar på sig att få honom på rätt köl igen. Billy tvingas nu möta sina demoner, och inse att ibland är man sin egen största motståndare.

Min åsikt: Tycker inte den här filmen var så bra som den hade kunnat vara. Det är ju en bra story men det blir bara förutsägbart och klyschigt. Man har hela tiden känslan att det är något som saknas. Det enda jag egentligen brydde mig om var relationen mellan Billy och hans dotter. Är svag för sånt där. Det och Jake Gyllenhaal är vad som gör denna filmen värd att se. Han gör en jättebra rollprestation. Även tjejen som spelar hans dotter var väldigt duktig. Så för att sammanfatta det, gillade inte denna filmen så mycket som jag ville göra tyvärr.

TVseries-Henny

synd att du inte gillade den! Ska nog kolla in den ändå, bara för att! Alltid bra med lite allmänbildning, am I right? ;)

Svar: Ja gör det :) Kanske var jag som hade för höga förväntningar.