Recension: Back to the Future triologin

Genre: Äventyr, Komedi Skådespelare: Michael J. Fox, Christopher Lloyd, Lea Thompson, Thomas F. Wilson m.fl. Regissör: Robert Zemeckis Produktionsår: 1985, 1989, 1990

I helgen såg jag alla tre Back to the Future filmerna. Skäms över att jag inte har sett dom förens nu, de är ju riktiga klassiker. Men nu är de sedda iallafall och jag gillade dom verkligen. Det är filmer som håller hög underhållningsnivå. Jag tycker ettan var den som var bäst, brukar ju vara så. Men tvåan och trean var också bra. Tidsresande är ju något man kan göra mycket kul med. Det var kul att se honom åka tillbaka till 50-talet och träffa på sina föräldrar, och försöka få ihop dom för att rädda sin egen existens. Ett jobbigt läge minst sagt.

Tvåan var kanske den som var mest komplex. Saker och ting blev en aning mer komplicerade. Man åkte både fram och tillbaka i tiden, det var alternativa universum och karaktärer som stötte på sig själva. Något som också var kul att se i denna filmen var ju att de åkte till 2015. Kanske var det troligt att det kunde se ut såhär när man såg filmen för 25 år sedan men när man ser den idag år 2014 så kan man ju inte annat än skratta åt frisyrerna, kläderna och framförallt de flygande bilarna, haha. Men who knows det kanske hinner hända grejer till nästa år, känns dock ganska osannolikt ;)

Trean är den filmen då de åkte längst tillbaka i tiden, till 1885. I den här filmen var det lite mer mer fokus på karaktärerna och relationer. Jag tycker den här filmen var den svagaste av de tre. Den nådde inte redigt upp till samma nivå som de två tidigare och det kändes som att det var något som saknades. Men ändå en underhållande film och jag tycker det blev en bra avslutning på triologin.

Back to the Future (1985)

Back to the Future Part II (1989)

Back to the Future Part III (1990)